Vadå tvångssterilisering?

Kvinnor bär och föder fram barn (även om inte alla kvinnor kan det). Män kan inte bära och föda fram barn.

Om jag är en kvinna född i fel kropp och överväger att genomgå operation och behandling för att ”bli” den man jag redan är inuti är det förstås en mängd överväganden som jag måste göra innan jag bestämmer mig.

Eftersom män inte föder barn måste jag också överväga vad som är viktigast för mig – att kunna föda barn eller att bli man. Om jag inte kan acceptera att avstå från att föda barn kanske det inte är en så oåterkallerlig åtgärd jag ska göra. Kanske jag i själva verket inte är man trots allt…

Det är helt missvisande att tala om tvångssterilisering i det här sammanhanget. Ingen tvingar dig. Valet måste du själv göra.

Här en bild med länk till Expressen.se om världens första gravida man

Kommentera

