HAIR – 40 år för sent

Jag har varit och sett musikalen HAIR på Stockholms Stadsteater. En blandad upplevelse. Bra musik, bra sångare och dansare. Men så gammal jag kände mig. Inget nytt under solen. För fyrtio år sedan var det utmanade och provocerande med nakna kroppar och sexuella anspelningar på teaterscenen. Etablissemanget förfasade sig. Men nu? Jaha…ja…

Märkligt nog var det en del anspelningar på kyrkan och Jesus. Präster som köper sexuella tjänster. Det kändes faktiskt också förlegat. Jag tror inte att det upprör nästan någon nu för tiden. Vi har blivit så blasé, så vana att se allt att vi snart varken tänker eller reagerar.

Vi ser ständigt nakna kroppar, utmanande sexuella scener, döda människor, våld och kränkningar omkring oss. Jag undrar ibland vad det gör med oss. Vad gör det med våra barn?

Vad ska det vara bra för undrar jag, all denna exponering av sex.

 

Vi såg en DVD en kväll – en svensk komedi, barntillåten. Den började med en väldigt närgången scen där en ung kvinna i slickar och suger på huvudpersonens erigerade penis –  i närbild.

Jag är inte särskilt pryd men jag blev faktiskt arg. Det fanns ingen som helst anledning till att den scenen skulle finnas där. Jag vill inte att mina barn ska tro att sex är vardagsmat, att det är något alla gör med alla när som helst och hur som helst.

Upp till kamp!

 

 

 

 

 

Kommentera

